V našem atelieru si můžete vybrat ze širokého sortimentu dřevěných, vinylových, laminátových, PVC a dalších podlahových krytin.
VLASTNOSTI DŘEVA
buďme velkorysí
JAKOU BARVU MÁ DŘEVO
Všichni máme pevně zafixováno, že dřevo je hnědé. Jenže
dřevo je příliš široký pojem, aby nám pro jeho - byť
převládající - barvu stačilo jedno slovo. Květnaté popisy
vzhledu dřeva jednotlivých dřevin v odborné literatuře nám
příliš nepomohou. Vždyť co si představíte pod následujícím
popisem? "Bělové dřevo je bělavé až hnědožluté, jádrové
dřevo je načervenale hnědé, někdy fialově tónované, tmavne".
Chcete-li takové dřevo vidět, podívejte se na obyčejnou
kvalitní tužku - je to cedr.
Přesto jsou obecně známy určité rysy dřevin a jejich převládající odstíny. Ty nám pomohou zapamatovat si nejběžnější odstín dané dřeviny. A tak mnozí ví, že třešeň je téměř červená, čerstvě pokácená olše oranžová, ořech tmavě hnědý, bříza téměř bílá. Samozřejmě, že při poznávání dřevin podle vzhledu hrají významnou roli také další znaky dřeva, jako dřeňové paprsky, zrcadélka, výraznost a rozestup letokruhů a podobně. Nicméně tyto podrobné znalosti již tak obecně rozšířeny nejsou.
Přesto jsou obecně známy určité rysy dřevin a jejich převládající odstíny. Ty nám pomohou zapamatovat si nejběžnější odstín dané dřeviny. A tak mnozí ví, že třešeň je téměř červená, čerstvě pokácená olše oranžová, ořech tmavě hnědý, bříza téměř bílá. Samozřejmě, že při poznávání dřevin podle vzhledu hrají významnou roli také další znaky dřeva, jako dřeňové paprsky, zrcadélka, výraznost a rozestup letokruhů a podobně. Nicméně tyto podrobné znalosti již tak obecně rozšířeny nejsou.
VZORKY
Proto se stalo nutností, a to nejen u rostlého dřeva,
používat vzorky - jakési etalony. I při výběru laminované
desky, nábytku či podlahy se podíváte na vzorek, obvykle
vždy menší než list papíru, případně jej přiměříte
k dřevěným zárubním, stolu po babičce nebo stávajícímu
nábytku a rozhodnete se, který vzorek nejlépe "ladí". V tom
okamžiku však máte, alespoň zcela určitě v případě
dýhovaného nebo rostlého materiálu, zaděláno na zklamání.
Rozdíly mezi barevným podáním v rámci jedné dřeviny jsou pro
uživatele, kteří odrostli obklopeni umakartem, až překvapivě
výrazné a nepochopitelné.
NEBUĎTE RASISTY
Nesuďte dřevo podle barvy
Až pozoruhodně mnoho reklamací se týká barevných rozdílů
dřeva, a to jak u podlah, tak u nábytku. Mnohdy dochází
k neřešitelným situacím: zákazník požaduje lepší "vytřídění"
- výběr dřeva nebo dýhy, zatímco výrobce může jen krčit
rameny, protože podrobnější výběr není technologicky možný.
Proto bych doporučil rozdělení problému na dvě části - na
zjevné "vady" třídění a na přirozené barevné rozdíly.
Oporou pro takové rozdělení mohou být platné normy ČSN,
které mírné barevné rozdíly připouštějí ve všech
produktových normách pro dřevěné podlahoviny. Třídění je
ovšem založeno na takových znacích, jako je podíl běle,
černá a nepravá jádra, poškození hmyzem nebo trhliny
a praskliny. V této souvislosti je však potřebné upozornit,
že nové evropské normy přejaté do systému ČSN mají třídění
mírnější než naše původní ČSN ze sedmdesátých a osmdesátých
let. Odrážejí tak (téměř) celoevropský trend lepšího
"porozumění dřevu". Ten se projevuje lepším přijímáním
a mnohdy přímo vyžadováním toho, co jsme si zvykli označovat
jako vady. Tento trend má i velmi pragmatický důvod: vždyť
jak jinak v dnešní době dokonalých laminátů chcete dát
najevo, že právě to vaše dřevo je pravé a drahé. Proto bych nabádal k velké a ještě větší shovívavosti
k tomu, jak dřevo vypadá. Uvědomme si, že pro naši podlahu
byly pokáceny různé stromy na různých stanovištích, obvykle
různého stáří, byly rozřezány a opracovány. Přířezy
z jednotlivých částí kmene byly promíchány a položeny u vás
na podlahu. Je jistě s podivem, že jsou si například
jednotlivé vlysy tak podobné. Třídění ve výrobě je založeno
na výběru podle vad, v některých případech podle kresby. Podle barevných odstínů se část dřevin ani třídit nedá! Musíme si uvědomit, že dřevo není v této fázi ještě
povrchově upraveno a rozdíly, které lak nebo vosk zvýrazní,
nejsou dosud patrné.
Proto by bylo velmi rozumné posuzovat vzhled pouze podle
definovaných vad a systémů třídění a barevné rozdíly
přijímat velkoryse.
ZÁLUDNOST DŘEVA
Přírodní dřevo je jedinečné, neopakovatelné,
originální a záludné! V parketárnách třídí přířezy téměř pouze ženy, protože je
prokázáno, že mají vyšší citlivost na barevné odstíny než
muži. Již jsme však popsali, jak může přes všechnu
pečlivost, která je třídění věnována, dojít k tomu, že
nalakovaná podlaha vypadá trochu jinak, než jste si
představovali. Ovšem i v případě, že jste s barevným
vyzněním podlahy při odchodu parketáře nadšeni, nemáte ještě
vyhráno. Dřevo totiž s přibývajícím časem mění barvu. A tím
nemáme na mysli pouze žloutnutí laku (které je mimochodem
také nevyhnutelné - jde pouze o rychlost procesu), ale
barevné změny dřeva. Každá dřevina má jiné tendence - sklony
- ke změnám odstínu, a to dokonce i v různých částech kmene! Podívejme se na ty nejzáludnější: například jádro jasanu má
tendenci šednout. Při opracování však většinou není přechod
mezi jádrem a bělí patrný. A co víc, běl má tendenci
žloutnout. Takže i "uniformní" jasanová podlaha může být
časem velmi pestrá. A ještě jednu věc dodejme k jasanovému
dřevu. Je to dřevina s velmi pestrou, výraznou a dynamickou
kresbou, která je krásná ve velkých plochách. Do malých
pokojů, navíc s nábytkem, se obvykle moc nehodí.
Další záludnou dřevinou je bezesporu buk. Nejen že má
největší bobtnání a sesychání ze všech tuzemských dřevin,
ale je také velmi pestrý. V přírodním stavu má odstíny od
téměř bílé až po tmavě hnědou, výjimkou nejsou ani takové
kontrasty na jednom parketovém vlysu. Je velmi citlivý také
na krátkodobé nevhodné expozice, režimy sušení, jsou na něm
patrné stopy po prokládání. Proto se také používá
technologická úprava pařením, po níž sice zčervená, barevné
rozdíly však mizí.
Snad s nejdramatičtějším barevným vývojem se můžeme setkat
u třešně. Během několika týdnů až měsíců změní odstín ze
světle červené až k tmavé, ovšem často ne zcela rovnoměrně.
A pokud vám na třešňové podlaze stojí několik let skříňka na
stejném místě, nepokoušejte se ji stěhovat. Světlejší
obdélník by byl patrný ještě dlouhou dobu.
Máme tedy tyto a další záludné dřeviny zavrhnout a všichni
začít používat jen smrk (který "pouze" žloutne) a dub (který
"jen" tmavne)? To rozhodně ne. Vždyť si stačí uvědomit, že
život spočívá ve změně. I my jinak vypadáme, mění se svět
kolem nás, ale parkety musí zůstat stejné? Vždyť do dřeva je
zapsána velká část našich dějin - proč si tedy nedopřát ten
luxus a nenechat dřevo zaznamenávat i náš život?
POSVIŤME SI NA NĚ
Barva dřeva a jeho
odstín jsou dány dopadajícím světlem na podlahu a množstvím světla odrážejícího se od ostatních povrchů v místnosti. Proto je
při výběru dřeviny potřebné podívat se na vzorek ve správném
světle. Nebudeme zde podrobně vysvětlovat barvu světla
vyjádřenou jeho teplotou chromatičnosti v
Kelvinech nebo intenzitou v luxech. Pro naše potřeby
postačí, pozorujeme-li barvu dřeva nejen při umělém
osvětlení, ale také na denním světle.
Berme také v úvahu, že se světlo v bytě odráží od všech
povrchů - od stěn, nábytku, květin - a mění tak svou barvu
(spektrální složení). A tak se může snadno stát, že vybraný
vzorek u nás doma vypadá jinak než v prodejně. A řešení? Asi
opět jen velkorysost.
CHCI PODLAHU STEJNOU JAKO DVEŘE
S tímto požadavkem se podlaháři setkávají velmi často.
V představách mnoha lidí lze příjemné vyznění interiéru
dosáhnout dokonalým sladěním velkých dřevěných ploch. Tento
přístup ale přináší tím větší zklamání, čím větší váhu svému
požadavku přikládáme. Dubové dýhované dveře budou vždy jiné
než dubová podlaha. Proč? Důvodem je rozdílný původ
suroviny, různá tloušťka materiálu (a tedy opakovatelnost
kresby) i technologie výroby. Samozřejmě lze pečlivým
výběrem (tedy ručním přebráním asi kamionu vlysů) nalézt
odpovídající kresbu a pomocí mořidel dotáhnout také odstín,
ale pak by se cena podlahy vyšplhala tam, kde ji zákazník
nechce vidět. Takže vždy půjde o kompromis mezi ideální
představou a dostupným zbožím.
MĚŘÍME BARVU
Barva je velmi subjektivní záležitost. Jisté procento
populace dokonce trpí oční vadou spočívající v částečné nebo
úplné ztrátě citlivosti zraku na různé barvy. Nejen proto
bylo vyvinuto mnoho metodik měření a označování barevných
tónů. Dosud žádný z nich se však výrazněji neuplatnil při
měření barvy dřeva, přestože výzkumy na tomto poli již delší
dobu probíhají. Obdoba stupnice RAL používané pro nátěrové
hmoty je tedy zatím v nedohlednu.
A tak si mezi tím, co objevíte na vaší nové podlaze barevný
rozdíl, který tam ještě nedávno nebyl a jeho reklamováním,
udělejte malý test. Vyjděte ven a zkuste najít dva zcela
stejné stromy, dva stejné listy nebo třeba dvě stejné
žížaly. A pokud se vám to povede, nechte celou podlahu
vytrhat a mně dejte vědět, jak moc se mýlím. Třeba na
e-mail: marek.polasek@centrum.cz
Ing. Marek Polášek, PhD.
Přejato ze stránek www.az-podlahy.cz